Fans & Numbers / Fans y Números

Delijah was talking about the Yoshida Brothers the other day and the following comment came up regarding Kenichi Yoshida’s concert: “I don’t consider myself a fan until I give them money”.

NHK and J-Melo have recently published a piece of research regarding Japanese music abroad, and we’ve been thinking. We guess it’s not a surprise if we tell you that here in SemiRandom are not happy (understatement galore) regarding the management of X JAPAN’s concert cancellation, the commentary that was offered on that date, nor the “magical disappearance” of several hashtags on the TeamYoshiki initiative (in case you don’t know, this is a SocialCoaster program that allows you to receive “rewards” for social network buzzwords and content sharing). The feeling is not positive, as we have felt… well, kind of mistreated / ignored, as everything else seemed to work along – SFX, Japan…

We have also seen that this seems to be a general feeling around different netizens, all around the world. Hundreds of fans ask over Twitter or Facebook that a band visit their country (within appropriate link or not). However, as we were reading over the results of the investigation, here in SemiRandom have been looking at some details. Especially, Question #9 (screenshot, should it ever go away).

For some reason we started playing with numbers. Discarding any type of reproduction we don’t know how the item was originally obtained (public transport, friends’ houses…) we divided the rest of the information bulk-figuring these parameters:

  • The author is directly paid – this means that the author receives money from a reproduction: buying CDs (248), paid download (90) and buying DVDs (65). Total: 403
  • The author is indirectly paid, i.e. they did something on a particular media that was reproduced elsewhere: TV (100), Internet radio (77), streaming (49) and radio (10). Total: 236
  • The author is not paid: Youtube or similar (499), free download or file sharing on the Internet (239), files sent by friends (37), borrowing / copying CDs (7) and DVDs (1). Total: 783

Which rounds up to a global 1422 items outside Japan, out of which, 785 (approximately 55 %) do not benefit the author / singer / artist/ whatever you want to call them…

… Oh. Okay.

On another topic, even if you buy your CDs and give money to the artist, you don’t count for the Oricon Chart. You can’t help your favourite artist get to #1 unless you can bug someone within Japan to receive it for you and inconvenience them to reship abroad.

We’ve heard lots of people complaining about not being able to buy things from where they are. We can recommend pages, a bunch of them in English, and services. And if you have problems, we are willing to help.

Decía Delijah el otro día sobre los Yoshida brothers al respecto del concierto de Kenichi Yoshida que hasta que no le soltaba dinero a alguien no se consideraba miembro del fandom.

Se ha publicado recientemente una investigación de J-Melo / NHK sobre la música Japonesa fuera de Japón que aquí nos ha dado qué pensar. No es ningún secreto que algunos estamos bastante quemados con el tema X Japan y la manera que ha habido de manejar la cancelación del concierto, el comentario de ese mismo día y la “desaparición” de determinadas “hashtags” del TeamYoshiki (para los que no sepáis lo que es, es un programa de SocialCoaster que te permite recibir “recompensas” por hacer publicidad en redes sociales). El sentimiento generalizado ha sido un “bueno, a los europeos que nos den morcilla”, ¿no?

En general, este es un sentimiento generalizado en distintas partes del mundo entre los fans. Cientos de fans claman en Twitter o Facebook a las bandas para que visiten su país, venga o no a cuento. Pero a raíz de una de las preguntas de la citada investigación, nos hemos empezado a plantear detalles. En concreto nos estamos refiriendo a la pregunta número 9 (pantallazo aquí).

Bueno, pues nos ha dado por hacer números. Hemos descartado aquellas opciones en las que no tenemos información sobre la procedencia de la música (transporte público, otros, casas de amigos…) y hemos dividido el resto en función de los siguientes parámetros aproximados:

  • El autor “cobra” de manera directa, es decir, obtiene dinero por la reproducción de una de sus obras: compra de CDs (248), descargas pagadas (90) y compra de DVDs (65). Total: 403
  • El autor “cobra” de manera indirecta, es decir, el autor recibe un dinero por una aparición en un medio determinado: TV (100), radio en Internet (77), streaming (49) y radio (10). Total: 236
  • El autor no cobra por la reproducción: Youtube o similar (499), descarga o compartición de archivos en Internet (239), archivos enviados por amigos (37), copiando CDs (7) y DVDs (1). Total: 783

Total que de un global de 1422 reproducciones fuera de Japón, 785 (aproximadamente el 55 %) no benefician al autor (véase cantante, actor, artista, lo que os de la gana) de ninguna manera…

… Ah. Vale.

Por otra parte, los compradores asiduos no cuentan en el Oricon Chart. Nuestras compras, aunque proporcionan dinero al autor, no ayudan a lanzarle al número 1, a menos que se pueda molestar a algún contacto Japonés para que lo reciba y lo envíe al extranjero.

Mucha gente se queja de que no tiene acceso a merchand, a CDs, etc.. Desde SemiRandom os recomendamos que le echéis un vistazo a Mis Ilusiones Asiáticas, que tiene una gran cantidad de “como comprar” utilizando diversos servicios. Y, en serio, si queréis comprar algo y no sabéis como, poneos en contacto con nosotros, que os echamos una mano en lo que haga falta.

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About Sakaki Delijah

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